АУТПУТОТ ОД ПОТСИСТЕМОТ ЗА СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ И ПАЗАРОТ
НА ТРУДОТ ВО РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЈА
Вовед 
Бројни анализи на UNESCO недвосмислено укажуваат дека според сегашната
стапка на нови научни сознанија квантумот на знаења во моментот кога детето се
раѓа ќе се зголеми за четири пати до моментот кога тоа ќе заврши факултет, што
ни дава за право со голема доза на сигурност да сметаме дека истиот ќе се
зголеми за околу три пати до моментот кога детето ќе заврши средно образование.
Понатаму, во моментот кога детето ќе наполни 50 години, вкупниот квантум на
знаења, споредено со моментот на раѓање, ќе се зголеми за 62 пати, а 97% од
знаењата во тој момент ќе бидат откриени после неговото раѓање. Иако, на прв
поглед изгледа неверојатно дека човештвото на долг рок може да генерира нови
знаења со ваква динамика, сепак дури стапките и да се двојно помали, повеќе од
јасно е дека сегашниот концепт на образовниот систем не може да опстане на долг
временски рок. Оттука, логично се наметнува прашање: Во која насока треба да се движи образовниот систем во целина, а
посебно средното образование, се со цел тоа успешно да одговори на предизвиците
кои ги наметнува новото време? 
Сеопфатната анализа на потсистемот за средно образование подразбира: 
-      проучување на структурата на потсистемот за средно
образование и тоа по образовни профили, 
-         
квалитативна анализа на наставните програми, при што за
програмите застапени во средното стручно образование е неопходно да се даде
непристрасна оценка за степенот на нивната усогласеност со потребите на пазарот
на трудот, 
-  анализа на оспособеноста за вклучување на учениците со
завршено стручно образование во производните и услужните дејности,  
-  анализа за применливоста на стекнатите знаења од страна
на завршените средношколци, 
-  анализа за оспособеноста на завршените средношколци за
продолжување на образованието во повисоките степени на образование, високи
школи и универзитети, 
-  анализа за усогласеноста на уписната политика во
потсистемот на средното образование со потребите на пазарот на трудот и слично.
Јасно,
за ова е потребно многу време, простор и ресурси, па затоа во следните
разгледувања ќе се задржиме на усогласеноста на аутпутот од потсистемот за
средно образование со потребите на пазарот на трудот. 
      АУТПУТОТ ОД ПОТСИСТЕМОТ ЗА СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ И ПАЗАРОТ НА ТРУДОТ
Целосното согледување на усогласеноста на аутпутот од потсистемот за средно
образование со потребите на пазарот на трудот е можно со сеопфатно и
континуирано следење на пазарот на трудот, што секако е долг процес, за кој е
потребно многу време и значителни кадровски ресурси. Меѓутоа, ако се има
предвид дека потребите на пазарот на трудот релативно добро го отсликува бројот
на вработените по сектори на дејност во Р. Македонија, а аутпутот од
потсистемот за средно образование непосредно може да се согледа од бројот на
учениците кои завршиле редовно средно образование, тогаш за да ја согледаме
усогласеноста на излезот од потсистемот за средно образование со потребите на
пазарот на трудот, доволно е да ги споредиме овие два показатели. Притоа, треба
да се има предвид дека ваквата споредба нема да даде најпрецизна слика, бидејќи
во одделните сектори и оддели на дејност не се вработени само лица со струка
која е носечка за даден сектор, т.е. оддел. Сепак, за некои видови образование
споменатите податоци се релевантни, бидејќи лицата со такво образование не може
да најдат компетентно вработување надвор од соодветниот сектор, т.е. оддел. 
Од податоците дадени во табелите 1 и 2 може да се забележи дека во
континуитет постои евидентна неусогласеност меѓу излезот од постсистемот за
средно образование и структурата на вработените по сектори и оддели на дејности
во Р. Македонија. Навистина, според податоците во табела 1 само во последните
шест години во здравствената струка завршиле 15106 ученици, што е 10,04% од
вкупниот број ученици кои во разгледуваниот период завршиле средно образование.
Очигледно, станува збор за хиперпродукција на кадри кои завршиле здравствена
струка, бидејќи според податоците дадени во табела 2, во 2012 година овие 15106
лица претставуваат дури 46,18% од вкупниот број вработени во секторот кои ги
опфаќа дејностите од здравствена и социјална заштита. Што ова значи, не треба
детално да се говори, но доволно е да споменеме дека во разгледуваниот сектор
не повеќе од ¾ од вработените се во дејностите од здравствената заштита, па
оттука дури и сите вработени да се од здравствената струка, за само шест години
е продуциран кадар кој во иднина ќе задоволи повеќе од 60% од потребите. До
сличен заклучок може да се дојде и доколку се разгледаат податоците за
учениците кои завршуваат земјоделска, ветеринарна и шумарска струка. Имено, во
последниве шест години на овие струки завршиле 5948 ученици, што претставува
48,17% од вкупниот број вработени во секторот земјоделство, шумарство и
рибарство, што значи дека дури и сите вработени во овој сектор да се од
наведените струки имаме сериозна хиперпродукција на кадри. 
| 
   
Табела 1. Ученици
  кои завршиле редовно средно образование во Р. Македонија 
 | 
 ||||||
| 
   | 
  
   
2006/07 
 | 
  
   
2007/08 
 | 
  
   
2008/09 
 | 
  
   
2009/10 
 | 
  
   
2010/11 
 | 
  
   
2011/12 
 | 
 
| 
   
Гимназија  
 | 
  
   
9357 
 | 
  
   
9277 
 | 
  
   
9081 
 | 
  
   
9354 
 | 
  
   
9230 
 | 
  
   
9324 
 | 
 
| 
   
Трговска,
  економска, правна  
и
  угостителско-туристичка  
 | 
  
   
4549 
 | 
  
   
4388 
 | 
  
   
4271 
 | 
  
   
4912 
 | 
  
   
4607 
 | 
  
   
5315 
 | 
 
| 
   
Здравствена  
 | 
  
   
2101 
 | 
  
   
2457 
 | 
  
   
2447 
 | 
  
   
2594 
 | 
  
   
2669 
 | 
  
   
2868 
 | 
 
| 
   
Електротехничка  
 | 
  
   
2142 
 | 
  
   
1943 
 | 
  
   
2052 
 | 
  
   
2039 
 | 
  
   
1922 
 | 
  
   
1951 
 | 
 
| 
   
Машинска  
 | 
  
   
2077 
 | 
  
   
1718 
 | 
  
   
1685 
 | 
  
   
1535 
 | 
  
   
1609 
 | 
  
   
1549 
 | 
 
| 
   
Земјоделска,
  ветеринарна и шумарска  
 | 
  
   
1092 
 | 
  
   
1026 
 | 
  
   
1077 
 | 
  
   
950 
 | 
  
   
938 
 | 
  
   
865 
 | 
 
| 
   
Текстилна и
  кожарска  
 | 
  
   
1147 
 | 
  
   
938 
 | 
  
   
794 
 | 
  
   
802 
 | 
  
   
756 
 | 
  
   
635 
 | 
 
| 
   
Сообраќајна и
  автотехничка  
 | 
  
   
550 
 | 
  
   
561 
 | 
  
   
611 
 | 
  
   
815 
 | 
  
   
841 
 | 
  
   
719 
 | 
 
| 
   
Xемиско-технолошка
   
 | 
  
   
632 
 | 
  
   
643 
 | 
  
   
610 
 | 
  
   
664 
 | 
  
   
634 
 | 
  
   
726 
 | 
 
| 
   
Лични услуги  
 | 
  
   
391 
 | 
  
   
414 
 | 
  
   
413 
 | 
  
   
474 
 | 
  
   
522 
 | 
  
   
609 
 | 
 
| 
   
Уметничко
  образование и физичка култура  
 | 
  
   
358 
 | 
  
   
319 
 | 
  
   
338 
 | 
  
   
400 
 | 
  
   
410 
 | 
  
   
430 
 | 
 
| 
   
Градежна и
  геодетска  
 | 
  
   
302 
 | 
  
   
305 
 | 
  
   
303 
 | 
  
   
375 
 | 
  
   
268 
 | 
  
   
318 
 | 
 
| 
   
Прехранбена   
 | 
  
   
406 
 | 
  
   
371 
 | 
  
   
204 
 | 
  
   
171 
 | 
  
   
167 
 | 
  
   
191 
 | 
 
| 
   
Геолошка,
  рударска и металуршка  
 | 
  
   
171 
 | 
  
   
130 
 | 
  
   
144 
 | 
  
   
144 
 | 
  
   
134 
 | 
  
   
131 
 | 
 
| 
   
Графичка  
 | 
  
   
136 
 | 
  
   
143 
 | 
  
   
134 
 | 
  
   
98 
 | 
  
   
118 
 | 
  
   
107 
 | 
 
| 
   
Дрвопреработувачка
   
 | 
  
   
218 
 | 
  
   
67 
 | 
  
   
46 
 | 
  
   
18 
 | 
  
   
17 
 | 
  
   
20 
 | 
 
| 
   
Вкупно  
 | 
  
   
25629 
 | 
  
   
24700 
 | 
  
   
24210 
 | 
  
   
25345 
 | 
  
   
24846 
 | 
  
   
25758 
 | 
 
| 
   
Извор.
  Статистички годишник на Р. Македонија  
 | 
 ||||||
Понатаму, според податоците во табела 1 евидентна е тенденцијата на
намалување на бројот на учениците кои завршуваат геолошка, рударска и
металуршка струка и тоа од 171 ученик во учебната 2006/07 година бројот на
ученици кои ја завршиле оваа струка опаднал на само 131 ученик во учебната
2011/12 година. Последните податоци сами по себе не значат ништо, но ако истите
се споредат со податоците дадени во табелите 1 и 3 може да се забележи дека состојбата
е загрижувачка. Имено, во секторот рударство и вадење камен и одделите
производство на метали и производи на фабрикувани метални производи, освен
машини и опрема во периодот од 2004-2012 година имаме скоро константен број
вработени кој од 16015 во 2004 година опаднал на 13624 во 2008 година, за да во
следниот период постојано расте и во 2012 година ја достигне бројката од 17059
вработени во разгледуваниот сектор и оддели. Според тоа, при претпоставка само
70% од вработените во разгледуваниот сектор и оддели на дејности да се од наведените
струки, со постојната динамика на продуцирање на потребниот кадар се
задоволуваат не повеќе од 40% од потребите. Слична е состојбата и со
прехранбената струка, каде изминативе шест години, освен последната, имаме
тенденција на намалување на бројот на учениците кои ја завршиле оваа насока и
тоj број е помал од 200, а додека според податоците од табела 3 бројот на
вработените во одделот производство на прехранбени производи и пијалаци
постојано се зголемува и тој број од 12820 вработени во 2004 година, достигнал
16895 вработени во 2012 година. Јасно, не сите вработени во овој оддел се со
разгледуваното образование, но дури и при претпоставка дека тој процент е само
70%, лесно се доаѓа до заклучокот дека со постојната динамика на продуцирање на
потребниот кадар се задоволуваат не повеќе од 65% од потребите. 
Од податоците во табела 1 може да се забележи дека бројот на учениците кои
завршуваат текстилна и кожарска струка е во постојано опаѓање, па така со овие
струки во 2006/07 година се стекнале 1147 ученици, за да во 2011/12 година тој
број опадне на 635. Ваквата тенденција е загрижувачка, бидејќи во Р. Македонија
бројот на вработените во одделите производство на текстил, производство на
облека и производство на кожа и предмети од кожа во периодот од 2004-2012
постојано е над 40000 лица, па оттука се оправдани забелешките на кластерот
текстилна индустрија кој во континуитет реагира на недостигот на квалификуван
кадар, но има забелешка и на квалитетот на кадарот кој се продуцира. 
Што се однесува до градежната и геодетската струка, од податоците во табела
1 може да се забележи дека во последниве шест години завршиле вкупно 1871
ученик, што значи просечно по 312 ученици. Од друга страна, од податоците во
табела 2 може да се види дека во секторот градежништво бројот на вработените од
30795 лица во 2004 година опаднал на 23340 лица во 2010 година, за да во
следните две години истиот има нагорен тренд и во 2012 година во овој сектор се
вработени 27575 лица. Претходните податоци укажуваат дека обемот на кадарот кој
од потсистемот средно образование се продуцира за потребите на секторот
градежништво ни оддалеку не е доволен за задоволување на потребите на пазарот
на трудот, бидејќи според истите за да се обезбеди проста кадровска
репродукција во овој сектор е неопходно бројот на учениците кои завршуваат
соодветна струка да биде двојно поголем. 
Претходно изнесеното доволно говори за некорелираноста на потребите на
пазарот на трудот и аутпутот од потсистемот средно образование, но се чини дека
состојбата е најзагрижувачка во одделот производство на мебел каде бројот на
вработените од 3092 во 2010 година пораснал на 3507 во 2012 година (Статистички
годишник на Р. Македонија 2011 и 2012), а додека во истиот период вкупниот број
на ученици кои завршиле дрвопреработувачка насока изнесува 55 (табела 1). 
              ПРОМЕНАТА НА СТРУКТУРАТА НА ВРАБОТЕНИТЕ ПО СЕКТОРИ НА ДЕЈНОСТ, со посебен осврт на секторот образование 
Во претходните разгледувања видовме дека постои евидентна неусогласеност
меѓу состојбите на пазарот на трудот и аутпутот од потсистемот за средно
образование. Можна причина за ваквата неусогласеност е од една страна промената
на структурата на вработените по сектори на дејности во Р. Македонија, т.е.
зголемување на вработувањата во определени сектори на дејност и од друга страна
инертноста на потсистемот за средно образование, што значи дека истиот не ги
следи промените на пазарот на трудот. Меѓутоа, од податоците во табела 2 може
да се види дека порастот на бројот на вработените од 411723 во 2004 година на
474368 вработени во 2012 година, што претставува зголемување од 15,21%,  најмногу се должи на порастот во:
-    секторите
трговија на големо и трговија на мало; поправка на моторни возила и моторцикли
и дејности со недвижен имот и тоа од 67893 вработени во 2004 година на 89064
вработени во 2012 година, што претставува зголемување од 31,18%,
-     секторите
јавна управа и одбрана, задолжително социјално осигурување, образование и
дејности на здравствена и социјална заштита, каде вкупниот број вработени од
97496 лица во 2004 година се зголемил на 112783 вработени во 2012 година, што
претставува зголемување од 15,68%, и 
-  секторите
стручни, научни и технички дејности; административни и помошни услужни дејности
и други услужни дејности и тоа од 15311 вработени во 2004 година на 36656
вработени во 2012 година, што претставува зголемување од 139,41%, 
| 
   
Табела 2. Вработени по сектори на дејност во Р.
  Македонија  
 | 
 |||||
| 
   
Сектор на дејност  
 | 
  
   
Година 
 | 
 ||||
| 
   
2004 
 | 
  
   
2005 
 | 
  
   
2006 
 | 
  
   
2007 
 | 
  
   
2008 
 | 
 |
| 
   
Земјоделство, шумарство и рибарство 
 | 
  
   
15574 
 | 
  
   
12227 
 | 
  
   
11883 
 | 
  
   
12703 
 | 
  
   
12972 
 | 
 
| 
   
Рударство и вадење на камен  
 | 
  
   
1880 
 | 
  
   
2099 
 | 
  
   
2731 
 | 
  
   
2751 
 | 
  
   
3373 
 | 
 
| 
   
Преработувачка индустрија1) 
 | 
  
   
109572 
 | 
  
   
106179 
 | 
  
   
104970 
 | 
  
   
109164 
 | 
  
   
103902 
 | 
 
| 
   
Снабдување со електрична енергија, гас, пареа и
  климатизација  
 | 
  
   
8494 
 | 
  
   
8112 
 | 
  
   
8344 
 | 
  
   
8117 
 | 
  
   
8161 
 | 
 
| 
   
Снабдување со вода; отстранување на отпадни води,
  управување со отпад и дејности за санација на околината  
 | 
  
   
8546 
 | 
  
   
8021 
 | 
  
   
8072 
 | 
  
   
8079 
 | 
  
   
8920 
 | 
 
| 
   
Градежништво  
 | 
  
   
30795 
 | 
  
   
28731 
 | 
  
   
27546 
 | 
  
   
26307 
 | 
  
   
25333 
 | 
 
| 
   
Трговија на големо и трговија на мало; поправка на
  моторни возила и мотоцикли  
 | 
  
   
66624 
 | 
  
   
71860 
 | 
  
   
72576 
 | 
  
   
76750 
 | 
  
   
75855 
 | 
 
| 
   
Транспорт, складирање, информации и комуникации2)  
 | 
  
   
30084 
 | 
  
   
31234 
 | 
  
   
30724 
 | 
  
   
33239 
 | 
  
   
30683 
 | 
 
| 
   
Објекти за сместување и сервисни дејности со храна  
 | 
  
   
11905 
 | 
  
   
12892 
 | 
  
   
13040 
 | 
  
   
13040 
 | 
  
   
13265 
 | 
 
| 
   
Финансиски дејности и дејности на осигурување  
 | 
  
   
6765 
 | 
  
   
6458 
 | 
  
   
6479 
 | 
  
   
7110 
 | 
  
   
8413 
 | 
 
| 
   
Дејности во врска со недвижен имот  
 | 
  
   
1269 
 | 
  
   
1276 
 | 
  
   
1425 
 | 
  
   
1552 
 | 
  
   
1105 
 | 
 
| 
   
Стручни, научни и технички дејности; Административни и
  помошни услужни дејности3) 
 | 
  
   
11806 
 | 
  
   
13277 
 | 
  
   
16535 
 | 
  
   
20125 
 | 
  
   
23071 
 | 
 
| 
   
Јавна управа и одбрана, задолжително социјално
  осигурување  
 | 
  
   
36244 
 | 
  
   
37206 
 | 
  
   
38526 
 | 
  
   
39053 
 | 
  
   
41377 
 | 
 
| 
   
Образование  
 | 
  
   
30391 
 | 
  
   
30690 
 | 
  
   
31559 
 | 
  
   
32134 
 | 
  
   
33548 
 | 
 
| 
   
Дејности на здравствена и социјална заштита  
 | 
  
   
30861 
 | 
  
   
30373 
 | 
  
   
33235 
 | 
  
   
31809 
 | 
  
   
32788 
 | 
 
| 
   
Уметност, забава и рекреација  
 | 
  
   
7408 
 | 
  
   
7405 
 | 
  
   
7446 
 | 
  
   
7358 
 | 
  
   
7879 
 | 
 
| 
   
Други услужни дејности  
 | 
  
   
3505 
 | 
  
   
2991 
 | 
  
   
2893 
 | 
  
   
4750 
 | 
  
   
4213 
 | 
 
| 
   
Вкупно  
 | 
  
   
411723 
 | 
  
   
411031 
 | 
  
   
417984 
 | 
  
   
434041 
 | 
  
   
434858 
 | 
 
| 
   
Сектор на дејност  
 | 
  
   
Година 
 | 
 ||||
| 
   
2009 
 | 
  
   
2010 
 | 
  
   
2011 
 | 
  
   
2012 
 | 
 ||
| 
   
Земјоделство, шумарство и рибарство 
 | 
  
   
13848 
 | 
  
   
12176 
 | 
  
   
12394 
 | 
  
   
12348 
 | 
 |
| 
   
Рударство и вадење на камен  
 | 
  
   
3420 
 | 
  
   
3697 
 | 
  
   
3989 
 | 
  
   
4382 
 | 
 |
| 
   
Преработувачка индустрија1) 
 | 
  
   
101097 
 | 
  
   
98950 
 | 
  
   
98581 
 | 
  
   
98752 
 | 
 |
| 
   
Снабдување со електрична енергија, гас, пареа и
  климатизација  
 | 
  
   
7749 
 | 
  
   
7716 
 | 
  
   
7711 
 | 
  
   
7833 
 | 
 |
| 
   
Снабдување со вода; отстранување на отпадни води,
  управување со отпад и дејности за санација на околината  
 | 
  
   
8437 
 | 
  
   
8392 
 | 
  
   
8555 
 | 
  
   
9024 
 | 
 |
| 
   
Градежништво  
 | 
  
   
24574 
 | 
  
   
23340 
 | 
  
   
26106 
 | 
  
   
27575 
 | 
 |
| 
   
Трговија на големо и трговија на мало; поправка на
  моторни возила и мотоцикли  
 | 
  
   
73234 
 | 
  
   
77010 
 | 
  
   
83679 
 | 
  
   
87064 
 | 
 |
| 
   
Транспорт, складирање, информации и комуникации2)  
 | 
  
   
30038 
 | 
  
   
33362 
 | 
  
   
38573 
 | 
  
   
40756 
 | 
 |
| 
   
Објекти за сместување и сервисни дејности со храна  
 | 
  
   
13668 
 | 
  
   
13988 
 | 
  
   
16267 
 | 
  
   
18359 
 | 
 |
| 
   
Финансиски дејности и дејности на осигурување  
 | 
  
   
8229 
 | 
  
   
8404 
 | 
  
   
8513 
 | 
  
   
8843 
 | 
 |
| 
   
Дејности во врска со недвижен имот  
 | 
  
   
805 
 | 
  
   
1566 
 | 
  
   
1714 
 | 
  
   
2000 
 | 
 |
| 
   
Стручни, научни и технички дејности; Административни и
  помошни услужни дејности3) 
 | 
  
   
21145 
 | 
  
   
24558 
 | 
  
   
27102 
 | 
  
   
30302 
 | 
 |
| 
   
Јавна управа и одбрана, задолжително социјално
  осигурување  
 | 
  
   
42328 
 | 
  
   
42474 
 | 
  
   
43258 
 | 
  
   
44006 
 | 
 |
| 
   
Образование  
 | 
  
   
34085 
 | 
  
   
35193 
 | 
  
   
36099 
 | 
  
   
36002 
 | 
 |
| 
   
Дејности на здравствена и социјална заштита  
 | 
  
   
32058 
 | 
  
   
31200 
 | 
  
   
32505 
 | 
  
   
32775 
 | 
 |
| 
   
Уметност, забава и рекреација  
 | 
  
   
7498 
 | 
  
   
7648 
 | 
  
   
7375 
 | 
  
   
7986 
 | 
 |
| 
   
Други услужни дејности  
 | 
  
   
4340 
 | 
  
   
5374 
 | 
  
   
6452 
 | 
  
   
6354 
 | 
 |
| 
   
Вкупно  
 | 
  
   
426553 
 | 
  
   
435048 
 | 
  
   
458873 
 | 
  
   
474368 
 | 
 |
| 
   
Извор. Статистички годишник на Р. Македонија  
1)      
  Податоците за издавачка дејност, печатење и репродукција на снимени
  материјали за периодот 2004-2009 година и податоците печатење и репродукција
  на снимени материјали за периодот 2010-2012 година не се содржани во
  податоците за секторот Преработувачка индустрија, туку се содржани во
  податоците за транспорт, складирање, информации и комуникации, што е
  последица на примената на новата Национална класификација на дејностите (НКД
  Рев. 2), која Државниот завод за статистика ја применува од почетокот на 2011
  година.  
2)      
  Податоците за секторите транспорт, складирање, информации и комуникации
  се дадени збирно, бидејќи заради примената на новата Национална класификација
  на дејностите (НКД Рев. 2) за периодот од 2004-2009 година не е можно да се
  одделат податоците за телекомуникации и поштенски активности, кои до 2009
  година се прибираа и обработуваа збирно.  
3)      
  За периодот од 2004-2009 година не е можно да се одделат податоците за
  стручни, научни и технички дејности од податоците за административни и
  помошни услужни дејности, па затоа истите за целиот временски период се
  разгледувани збирно.  
 | 
 |||||
што значи во периодот од 2004 до
2012 година вкупниот пораст на бројот на вработените е 62645 лица, при што во
погоре наведените сектори бројот на вработените вкупно се зголемил од 180700
лица во 2004 година на 238503 вработени во 2012 година, што претставува
зголемување 57803 лица, односно зголемување од 32%. Забележуваме дека претходно
наведените сектори во вкупниот пораст на бројот на вработените учествуваат со
неверојатни 92,27%, при што од податоците во табела 2 може да се види дека во
изминатиот период во другите сектори забележителен пораст на бројот на
вработените од 10682 лица имаме во секторот транспорт, складирање, информации и
комуникации и во секторот објекти за сместување и сервисни дејности со храна и
тоа за 6534 вработени, а додека во останатите сектори имаме минимален пораст,
стагнација или опаѓање на бројот на вработените. Што ова значи не треба посебно
да се анализира, но доволно е да споменеме дека ваквите трендови на промена на
бројот на вработените по сектори не се во насока на посакуванато реструктуирање
на македонската економија во економија базирана на знаење.
| 
   
Табела 3. Учество на одбрани оддели на дејност во
  секторот Преработувачка индустрија  
 | 
 |||||||||
| 
   
Оддел на дејност  
 | 
  
   
Година 
 | 
 ||||||||
| 
   
2004 
 | 
  
   
2005 
 | 
  
   
2006 
 | 
  
   
2007 
 | 
  
   
2008 
 | 
 |||||
| 
   
Производство на прехранбени производи и пијалаци  
 | 
  
   
12820 
 | 
  
   
13150 
 | 
  
   
11849 
 | 
  
   
11810 
 | 
  
   
13206 
 | 
 ||||
| 
   
Производство на текстил  
 | 
  
   
7849 
 | 
  
   
6291 
 | 
  
   
5314 
 | 
  
   
5292 
 | 
  
   
4535 
 | 
 ||||
| 
   
Производство на облека  
 | 
  
   
31872 
 | 
  
   
34534 
 | 
  
   
35070 
 | 
  
   
38556 
 | 
  
   
35638 
 | 
 ||||
| 
   
Производство на кожа и предмети од кожа  
 | 
  
   
4508 
 | 
  
   
4429 
 | 
  
   
5345 
 | 
  
   
5735 
 | 
  
   
4645 
 | 
 ||||
| 
   
Производство на метали  
 | 
  
   
5581 
 | 
  
   
5745 
 | 
  
   
5972 
 | 
  
   
6281 
 | 
  
   
6228 
 | 
 ||||
| 
   
Производство на фабрикувани метални производи,  
освен машини и опрема  
 | 
  
   
8554 
 | 
  
   
7889 
 | 
  
   
8031 
 | 
  
   
8022 
 | 
  
   
7124 
 | 
 ||||
| 
   
Вкупно преработувачка индустрија 
 | 
  
   
109572 
 | 
  
   
106179 
 | 
  
   
104970 
 | 
  
   
109164 
 | 
  
   
103902 
 | 
 ||||
| 
   
Оддел на дејност  
 | 
  
   
Година 
 | 
  ||||||||
| 
   
2009 
 | 
  
   
2010 
 | 
  
   
2011 
 | 
  
   
2012 
 | 
  ||||||
| 
   
Производство на прехранбени производи и пијалаци  
 | 
  
   
11945 
 | 
  
   
13566 
 | 
  
   
16627 
 | 
  
   
16985 
 | 
  |||||
| 
   
Производство на текстил  
 | 
  
   
4362 
 | 
  
   
3714 
 | 
  
   
3158 
 | 
  
   
2712 
 | 
  |||||
| 
   
Производство на облека  
 | 
  
   
35376 
 | 
  
   
34680 
 | 
  
   
32525 
 | 
  
   
33360 
 | 
  |||||
| 
   
Производство на кожа и предмети од кожа  
 | 
  
   
5769 
 | 
  
   
5628 
 | 
  
   
4154 
 | 
  
   
4803 
 | 
  |||||
| 
   
Производство на метали  
 | 
  
   
5550 
 | 
  
   
5755 
 | 
  
   
6537 
 | 
  
   
6217 
 | 
  |||||
| 
   
Производство на фабрикувани метални производи,  
освен машини и опрема  
 | 
  
   
7394 
 | 
  
   
6894 
 | 
  
   
6454 
 | 
  
   
6460 
 | 
  |||||
| 
   
Вкупно преработувачка индустрија 
 | 
  
   
101097 
 | 
  
   
98950 
 | 
  
   
98581 
 | 
  
   
98752 
 | 
  |||||
| 
   
Извор. Статистички годишник на Р. Македонија 
 | 
  |||||||||
| 
   
Табела 4. Учество на одбрани сектори на дејност во
  вкупниот број на вработени  
 | 
 |||||||
| 
   
Сектор на дејност  
 | 
  
   
Година 
 | 
 ||||||
| 
   
2004 
 | 
  
   
2005 
 | 
  
   
2006 
 | 
  
   
2007 
 | 
  
   
2008 
 | 
 |||
| 
   
Јавна управа и одбрана, задолжително социјално
  осигурување  
 | 
  
   
36244 
 | 
  
   
37206 
 | 
  
   
38526 
 | 
  
   
39053 
 | 
  
   
41377 
 | 
 ||
| 
   
Учество во проценти на секторот на дејност во вкупно вработените  
 | 
  
   
8,80 
 | 
  
   
9,05 
 | 
  
   
9,21 
 | 
  
   
9,00 
 | 
  
   
9,52 
 | 
 ||
| 
   
Образование  
 | 
  
   
30391 
 | 
  
   
30690 
 | 
  
   
31559 
 | 
  
   
32134 
 | 
  
   
33548 
 | 
 ||
| 
   
Учество во проценти на секторот на дејност во вкупно вработените  
 | 
  
   
7,38 
 | 
  
   
7,47 
 | 
  
   
7,55 
 | 
  
   
7,40 
 | 
  
   
7,71 
 | 
 ||
| 
   
Дејности на здравствена и социјална заштита  
 | 
  
   
30861 
 | 
  
   
30373 
 | 
  
   
33235 
 | 
  
   
31809 
 | 
  
   
32788 
 | 
 ||
| 
   
Учество во проценти на секторот на дејност во вкупно вработените  
 | 
  
   
7,50 
 | 
  
   
7,39 
 | 
  
   
7,95 
 | 
  
   
7,32 
 | 
  
   
7,54 
 | 
 ||
| 
   
Вкупно за разгледуваните сектори на дејност   
 | 
  
   
97496 
 | 
  
   
98269 
 | 
  
   
103320 
 | 
  
   
102996 
 | 
  
   
107713 
 | 
 ||
| 
   
Учество во % на разгледуваните сектори на дејност во вкупно вработените 
 | 
  
   
23,67 
 | 
  
   
23,91 
 | 
  
   
24,72 
 | 
  
   
23,73 
 | 
  
   
24,77 
 | 
 ||
| 
   
Вкупно вработени  
 | 
  
   
411723 
 | 
  
   
411031 
 | 
  
   
417984 
 | 
  
   
434041 
 | 
  
   
434858 
 | 
 ||
| 
   
Сектор на дејност  
 | 
  
   
Година 
 | 
 ||||||
| 
   
2009 
 | 
  
   
2010 
 | 
  
   
2011 
 | 
  
   
2012 
 | 
 ||||
| 
   
Јавна управа и одбрана, задолжително социјално
  осигурување  
 | 
  
   
42328 
 | 
  
   
42474 
 | 
  
   
43258 
 | 
  
   
44006 
 | 
 |||
| 
   
Учество во проценти на секторот на дејност во вкупно вработените  
 | 
  
   
9,92 
 | 
  
   
9,77 
 | 
  
   
9,43 
 | 
  
   
9,28 
 | 
 |||
| 
   
Образование  
 | 
  
   
34085 
 | 
  
   
35193 
 | 
  
   
36099 
 | 
  
   
36002 
 | 
 |||
| 
   
Учество во проценти на секторот на дејност во вкупно вработените  
 | 
  
   
7,99 
 | 
  
   
8,09 
 | 
  
   
7,87 
 | 
  
   
7,59 
 | 
 |||
| 
   
Дејности на здравствена и социјална заштита  
 | 
  
   
32058 
 | 
  
   
31200 
 | 
  
   
32505 
 | 
  
   
32775 
 | 
 |||
| 
   
Учество во проценти на секторот на дејност во вкупно вработените  
 | 
  
   
7,51 
 | 
  
   
7,17 
 | 
  
   
7,08 
 | 
  
   
6,91 
 | 
 |||
| 
   
Вкупно за разгледуваните сектори на дејност   
 | 
  
   
108471 
 | 
  
   
108867 
 | 
  
   
111862 
 | 
  
   
112783 
 | 
 |||
| 
   
Учество во % на разгледуваните сектори на дејност во вкупно вработените 
 | 
  
   
25,43 
 | 
  
   
25,02 
 | 
  
   
24,38 
 | 
  
   
23,78 
 | 
 |||
| 
   
Вкупно вработени  
 | 
  
   
426553 
 | 
  
   
435048 
 | 
  
   
458873 
 | 
  
   
474368 
 | 
 |||
| 
   
Извор. Статистички годишник на Р. Македонија 
 | 
 |||||||
Во [4] е разгледана
структурата на високото образование во Р. Македонија, како предуслов за развој
на економија базирана на знаење и е покажано дека аутпутот од високото
образование е далеку од посакуваната состојба. Меѓутоа, од претходно изнесеното
може да се види дека слична е состојбата и со аутпутот од средното образование,
при што постои негова евидентна неусогласеност со потребите на пазарот на
трудот. Како што веќе рековме, за детална анализа на потсистемот за средно
образование потребно е многу време, простор и ресурси, па затоа во натамошните
разгледувања ќе дадеме збирен осврт само на кадровскиот потенцијал на
потсистемите основно, средно и високо образование, наспроти бројот на
образовните институции, бројот на паралелките и бројот на учениците и
студентите.
| 
   
Табела 5. Структура
  на вработените во образовниот систем на Р. Македонија  
 | 
 |||||||||
| 
   | 
  
   
2004 
 | 
  
   
2005 
 | 
  
   
2006 
 | 
  
   
2007 
 | 
  
   
2008 
 | 
  
   
2009 
 | 
  
   
2010 
 | 
  
   
2011 
 | 
  
   
2012 
 | 
 
| 
   
Наставен кадар1)  
 | 
  
   
22356 
 | 
  
   
22842 
 | 
  
   
23955 
 | 
  
   
24263 
 | 
  
   
25306 
 | 
  
   
26581 
 | 
  
   
26737 
 | 
  
   
27590 
 | 
  
   
28045 
 | 
 
| 
   
Друг персонал  
 | 
  
   
8035 
 | 
  
   
7858 
 | 
  
   
7604 
 | 
  
   
7871 
 | 
  
   
8242 
 | 
  
   
7504 
 | 
  
   
8456 
 | 
  
   
8509 
 | 
  
   
7957 
 | 
 
| 
   
Вкупно  
 | 
  
   
30391 
 | 
  
   
30690 
 | 
  
   
31559 
 | 
  
   
32134 
 | 
  
   
33548 
 | 
  
   
34085 
 | 
  
   
35193 
 | 
  
   
36099 
 | 
  
   
36002 
 | 
 
| 
   
Извор. Статистички
  годишник на Р. Македонија  
1)       Податокот
  за наставниот кадар е добиен како збир од вработените во одделните
  потсистеми, при што за високото образование како релевантен е земен податокот
  со полно работно време, бидејќи на дел од приватните универзитети како
  наставници и соработници се прикажани и визитинг наставниците и соработниците
  кои се вработени на државните универзитети  
 | 
 |||||||||
Од податоците во
табела 5 може да се забележи дека континуираниот пораст на бројот на вработувањата
во образовниот систем на Р. Македонија се должи на вработување на наставен
кадар, а додека бројот на вработените административно-технички работници (друг
персонал) е речиси константен. Ваквиот тренд е очекуван, ако се има предвид
експанзијата на бројот на високообразовните приватни и државни институции.
Меѓутоа, од податоците во табела 6 може да се види динамиката на вработувањата
во високото образование не ја следи динамиката на отворањето на високообразовни
институции. Така, во академската 2006/07 година на 44 високообразовни
институции студирале 57011 студенти, а биле вработени вкупно 2413 наставници и
соработници, за да во следниот период бројот на високообразовните институции
постојано расте и во академската 2011/12 тој достигне 102, при што бројот на студентите
е 58747, а вкупниот број вработени наставници и соработници е 3120. Што ова
значи, особено ако се има предвид дека овие 3120 наставници и соработници
реализираат над 450 студиски програми (види [1]), не треба посебно да се
говори, но евидентно е дека драстичниот пораст на бројот на вработените во
образовниот систем на Р. Македонија не се должи на вработување на
административно-технички персонал и експлозијата на бројот на високообразовните
институции. 
| 
   
Табела
  6. Број на факултети, студенти, наставници и соработници  
 | 
 ||||
| 
   
Година
   
 | 
  
   
Факултети 
 | 
  
   
Студенти 
 | 
  
   
Наставници 
 | 
  
   
Соработници 
 | 
 
| 
   
2003/04 
 | 
  
   
35 
 | 
  
   
46637 
 | 
  
   
1354 
 | 
  
   
986 
 | 
 
| 
   
2004/05 
 | 
  
   
33 
 | 
  
   
49364 
 | 
  
   
1405 
 | 
  
   
1109 
 | 
 
| 
   
2005/06 
 | 
  
   
44 
 | 
  
   
48238 
 | 
  
   
1411 
 | 
  
   
1062 
 | 
 
| 
   
2006/07 
 | 
  
   
44 
 | 
  
   
57011 
 | 
  
   
1439 
 | 
  
   
974 
 | 
 
| 
   
2007/08 
 | 
  
   
75 
 | 
  
   
64254 
 | 
  
   
1594 
 | 
  
   
1193 
 | 
 
| 
   
2008/09 
 | 
  
   
94 
 | 
  
   
63437 
 | 
  
   
1723 
 | 
  
   
1411 
 | 
 
| 
   
2009/10 
 | 
  
   
98 
 | 
  
   
57894 
 | 
  
   
1693 
 | 
  
   
1241 
 | 
 
| 
   
2010/11 
 | 
  
   
122 
 | 
  
   
63250 
 | 
  
   
1804 
 | 
  
   
1251 
 | 
 
| 
   
2011/12 
 | 
  
   
102 
 | 
  
   
58747 
 | 
  
   
1837 
 | 
  
   
1283 
 | 
 
| 
   
Извор.
  Статистички годишник на Р. Македонија 
 | 
 ||||
Имајќи го предвид
претходно изнесеното, логично се поставува прашањето: на што се должи
драстичниот пораст на бројот на вработените во образовниот систем во Р.
Македонија. Од податоците во табела 7 може да се види дека во разгледуваниот
период според бројот на училиштата, паралелките, учениците и вработените
наставници состојбата во специјалните основни и средни училишта и основните
училишта за возрасни е речиси константна, што значи дека констатираните промени
не се должат на овој потсистем од образовниот систем. Меѓутоа, од податоците
дадени во табела 8 може да се забележи дека во разгледуваниот период бројот на
вработените наставници во основното образование се зголемил од 13791 во
учебната 2003/04 година на 17233 наставници во учебната 2011/12 година, односно
за 3442 наставника. Притоа, бројот на учениците се намалил од 229584 во 2003/04
на 197859 во 2011/12 година, а бројот на паралелките се зголемил од 9974 на
10685, што значи дека просечниот број на ученици во паралелка се намалил од 23
ученици во 2003/04 година на 19 ученици во 2011/12 година. 
| 
   
Табела 7. Специјални
  основни и средни училишта и основни училишта за возрасни  
 | 
 ||||
| 
   
Година  
 | 
  
   
Училишта 
 | 
  
   
Паралелки 
 | 
  
   
Ученици 
 | 
  
   
Наставници 
 | 
 
| 
   
2003/04 
 | 
  
   
63 
 | 
  
   
242 
 | 
  
   
1909 
 | 
  
   
362 
 | 
 
| 
   
2004/05 
 | 
  
   
65 
 | 
  
   
264 
 | 
  
   
2213 
 | 
  
   
412 
 | 
 
| 
   
2005/06 
 | 
  
   
65 
 | 
  
   
277 
 | 
  
   
2261 
 | 
  
   
429 
 | 
 
| 
   
2006/07 
 | 
  
   
67 
 | 
  
   
278 
 | 
  
   
2512 
 | 
  
   
464 
 | 
 
| 
   
2007/08 
 | 
  
   
64 
 | 
  
   
257 
 | 
  
   
1848 
 | 
  
   
390 
 | 
 
| 
   
2008/09 
 | 
  
   
64 
 | 
  
   
259 
 | 
  
   
1886 
 | 
  
   
410 
 | 
 
| 
   
2009/10 
 | 
  
   
61 
 | 
  
   
267 
 | 
  
   
1824 
 | 
  
   
392 
 | 
 
| 
   
2010/11 
 | 
  
   
60 
 | 
  
   
263 
 | 
  
   
1848 
 | 
  
   
392 
 | 
 
| 
   
2011/12 
 | 
  
   
59 
 | 
  
   
264 
 | 
  
   
1678 
 | 
  
   
394 
 | 
 
| 
   
Извор. Статистички
  годишник на Р. Македонија 
 | 
 ||||
| 
   
Табела 8. Училишта,
  паралелки, ученици и наставници во основното образование 
 | 
 ||||
| 
   
Година  
 | 
  
   
Училишта 
 | 
  
   
Паралелки 
 | 
  
   
Ученици 
 | 
  
   
Наставници 
 | 
 
| 
   
2003/04 
 | 
  
   
1012 
 | 
  
   
9974 
 | 
  
   
229584 
 | 
  
   
13791 
 | 
 
| 
   
2004/05 
 | 
  
   
1010 
 | 
  
   
9920 
 | 
  
   
223879 
 | 
  
   
13970 
 | 
 
| 
   
2005/06 
 | 
  
   
1006 
 | 
  
   
10823 
 | 
  
   
236186 
 | 
  
   
14917 
 | 
 
| 
   
2006/07 
 | 
  
   
1000 
 | 
  
   
10775 
 | 
  
   
228207 
 | 
  
   
15106 
 | 
 
| 
   
2007/08 
 | 
  
   
997 
 | 
  
   
10713 
 | 
  
   
220833 
 | 
  
   
15691 
 | 
 
| 
   
2008/09 
 | 
  
   
991 
 | 
  
   
10713 
 | 
  
   
215078 
 | 
  
   
16205 
 | 
 
| 
   
2009/10 
 | 
  
   
990 
 | 
  
   
10622 
 | 
  
   
208980 
 | 
  
   
16403 
 | 
 
| 
   
2010/11 
 | 
  
   
990 
 | 
  
   
10567 
 | 
  
   
201914 
 | 
  
   
16946 
 | 
 
| 
   
2011/12 
 | 
  
   
986 
 | 
  
   
10685 
 | 
  
   
197859 
 | 
  
   
17233 
 | 
 
| 
   
Извор. Статистички
  годишник на Р. Македонија 
 | 
 ||||
Ваквиот показател во најмала рака
треба да ги загрижува образовните власти, бидејќи согласно член 41, став 4 и став
5 од Законот за основно образование бројот на ученици во паралелката треба да е
од 24 до 34, при што паралелка може да се формира и со помалку ученици по
добиена согласнот од основачот.  На прв
поглед може да се заклучи дека споменатата диспропорција е резултат на
трансформација на осумгодишното
основно образование во деветгодишно, но сепак тоа не е точно. Имено, во овој
период нема значителни промени на наставните програми и на неделниот фонд на
часови, па затоа зголемувањето на бројот на вработените наставници 24,96% е
неоправдан, особено ако се земе предвид дека со приминот на деветгодишно
основно образование бројот на паралелките се зголемил за 7,13%, што значи дека
приближно за истиот процент треба да се зголеми и бројот вработените наставници
во основното образование. Што се однесува до потсистемот средно образование, од
податоците во табела 9 може да се види дека во разгледуваниот период бројот на
паралелките континуирано се зголемува и тоа зголемување кумулативно изнесува
12,43%, при што кај бројот на учениците имаме неправилен тренд, но истиот
кумулативно бележи намалување од 2,88%. Од друга страна бројот на вработени
наставници бележи пораст од 28,42% и ваквото зголемување треба да резултира со
унапредување на потсистемот за средно образование, бидејќи просечниот број на
ученици од 30 во учебната 2003/04 година се намалил на 26 ученици во учебната
2011/12 година, што е во согласност со член 28, став 2 од Законото за средно
образование, според кој бројот на учениците во паралелките во јавните училишта
не може да биде помал од 25 и поголем од 34 ученици. 
| 
   
Табела 9. Училишта,
  паралелки, ученици и наставници во средното образование 
 | 
 ||||
| 
   
Година  
 | 
  
   
Училишта 
 | 
  
   
Паралелки 
 | 
  
   
Ученици 
 | 
  
   
Наставници 
 | 
 
| 
   
2003/04 
 | 
  
   
96 
 | 
  
   
3082 
 | 
  
   
93791 
 | 
  
   
5863 
 | 
 
| 
   
2004/05 
 | 
  
   
100 
 | 
  
   
3134 
 | 
  
   
94053 
 | 
  
   
5946 
 | 
 
| 
   
2005/06 
 | 
  
   
101 
 | 
  
   
3184 
 | 
  
   
93908 
 | 
  
   
6136 
 | 
 
| 
   
2006/07 
 | 
  
   
104 
 | 
  
   
3219 
 | 
  
   
93763 
 | 
  
   
6280 
 | 
 
| 
   
2007/08 
 | 
  
   
107 
 | 
  
   
3237 
 | 
  
   
92753 
 | 
  
   
6438 
 | 
 
| 
   
2008/09 
 | 
  
   
110 
 | 
  
   
3295 
 | 
  
   
93164 
 | 
  
   
6832 
 | 
 
| 
   
2009/10 
 | 
  
   
110 
 | 
  
   
3398 
 | 
  
   
94284 
 | 
  
   
7008 
 | 
 
| 
   
2010/11 
 | 
  
   
114 
 | 
  
   
3441 
 | 
  
   
92848 
 | 
  
   
7197 
 | 
 
| 
   
2011/12 
 | 
  
   
113 
 | 
  
   
3465 
 | 
  
   
91167 
 | 
  
   
7298 
 | 
 
| 
   
Извор. Статистички
  годишник на Р. Македонија 
 | 
 ||||
                 ЗАКЛУЧОК 
Во претходните
разгледувања видовме дека постои евидентна неусогласеност меѓу аутпутот од
средното образование и потребите на пазарот на трудот, како и дека имаме
несодветна динамика на вработување во одделните потсистеми на образовниот
систем во Р. Македонија. Надминувањето на ваквите состојби е можно само со
сеопфатна реформа на образовниот систем, при што задолжително треба да се обрне
внимание на: 
-   квалитативна анализа на
наставните програми, при што за програмите застапени во средното стручно
образование е неопходно да се даде непристрасна оценка за степенот на нивната
усогласеност со потребите на пазарот на трудот, како и проекција за нивен
развој во функција на градење на економија базирана на знаење, 
-   проучување на структурата на
потсистемот за средно образование и тоа по образовни профили, што треба да
доведе до реструктуирање на потсистемот за средно образование, т.е. на мрежата
на средни училишта и нејзино прилагодување на потребите на пазарот на трудот, 
-         
промена на уписната политика во
средното образование и ставање на истата во функција на потребите на
општеството, 
-         
анализа за економската ефикасност
на образовниот систем, со посебен осврт на детектираните состојби во
потсистемот за основно образование, и 
-  преиспитување на мрежата на
високообразовни институции и доследно имплементирање на законските и
подзаконските акти кои ја регулираат дејноста во високото образование. 
Д-р Самоил Малчески